89

تولید برخی محصولات پتروشیمی ایران بالاتر از میانگین ظرفیت تولید دنیا

تولید برخی محصولات پتروشیمی ایران بالاتر از میانگین ظرفیت تولید دنیا
(سه شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

نشریه پیام پتروشیمی در گفتگو با مهندس علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی آخرین روند تولید و صادرات را از ایشان جویا شده است که متن این گفتگو در پی می آید:

سهم محصولات پتروشیمی از صادرات محصولات غیر نفتی کشور در سه ماهه اول سال 1395 به حدود 34 درصد رسید و روند مثبت رشد حجم و ارزش صادرات میتواند صنعت پتروشیمی کشور را همچنان پیشتاز صادرات محصولات غیر نفتی کند.

صادرات محصولات پتروشیمی با ارزش سه میلیارد و542 میلیون دلار، 33.82 درصد سهم ارزش کالاهای صادراتی را به خود اختصاص داده است و این رقم نشان میدهد که فرایند تولید و صادرات در وضعیتی مطلوب قرار دارد. نشریه پیام پتروشیمی در گفتگو با مهندس علی محمد بساق زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی آخرین روند تولید و صادرات را از ایشان جویا شده است که متن این گفتگو در پی می آید:

 صادرات محصولات پتروشیمی در 3 ماه نخست امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه صادرات محصولات پتروشیمی ایران بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تداوم دارد و صادرات مجتمع های تولیدی صنعت پتروشیمی از روند خوبی برخوردار است. همچنین طرح های توسعه ای این صنعت نیز که به تازگی وارد مدار تولید شده اند مشتریان خارجی خود را دارند و بر اساس شرایط بازار اقدام به صادرات می کنند.

در حال حاضر کشورهای بسیاری افزون بر مشتریان دائمی فرآورده‌های صنعت پتروشیمی ایران، در حال مذاکره برای خرید محصولات این صنعت ارزش آفرین هستند و امیدواریم امسال جهش در صادرات را رقم بزنیم.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که بازشدن سوئیفت و رفع کامل تحریم ها، فرصت خوبی را برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی کشور به وجود آورده است. در ضمن کاهش هزینه های عملیات نقل و انتقال پول و حمل و نقل نیز می تواند روند صادرات را رونق بخشد.

 آیا صادرات به اروپا جان تازه ای گرفته است؟

 پاسخ مثبت است و باید بر این نکته تاکید کرد که مقاصد صادراتی محصولات پتروشیمی ایران گسترده تر می شود و اروپا نیز به عنوان بازاری دیرین از جایگاه خاص خود برخوردار است.

همچنین با بهره برداری از طرح های جدید پتروشیمی، سبد محصولات پتروشیمی ایران متنوع ‌تر می شود. در این میان همکاری و تعامل مجتمع های پتروشیمی می تواند هدف گذاری ها برای تحقق جهش در صادرات را محقق کند.

از سال های دور صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای آسیای دور و نزدیک، اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا وجود داشت اما در چند سال اخیر، تحریم ها منجر به کاهش صادرات این محصولات به کشورهای اروپایی شده بود که امیدواریم اکنون با اجرایی شدن برجام و افزایش تعاملات بین المللی، رکورد صادرات این محصولات به اروپا نیز که در سال های قبل از تحریم حدود ٢٥ درصد بوده است شکسته شود.

 وضعیت حمل و نقل محصولات پتروشیمی ایران چطور است؟

وضعیت تردد کشتی های ایرانی و خارجی در بنادر کشور تسهیل شده است و صادرات انواع محصولات پتروشیمی از مسیر های مختلف دریایی و زمینی در حال انجام است.

 در حال حاضر با رفع کامل تحریم های بیمه ای اعمال شده، نه تنها حمل و نقل دریایی محصولات پتروشیمی ایران با سهولت بیشتری انجام می شود، بلکه رقابت میان شرکت های کشتیرانی افزایش یافته است و پیامد آن کاهش هزینه های لجستیک و حمل و نقل دریایی است.

 همگرایی شرکت های پتروشیمی را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکپارچگی و هم افزایی مجتمع های پتروشیمی سبب هموار شدن روند توسعه صنعت پتروشیمی کشور می شود.
در شرایط کنونی که صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشرو و در حال توسعه کشور است، مجتمع های پتروشیمی می توانند افزون بر تامین نیاز بازارهای داخلی در زمینه صادرات و افزایش ارزآوری نقش آفرین باشند.

انتقال و تبادل تجربه های مجتمع های پتروشیمی برای هم افزایی و افزایش تعاملات شرکت ها دارای اهمیت ویژه ای است و امروزه همه فعالان صنعت بر این نکته تاکید دارند که  قابلیت های فراوانی برای افزایش حضور در بازارهای مختلف بین المللی وجود دارد و در این مسیر هماهنگی میان شرکت های پتروشیمی منجر بر تحکیم حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی خواهد شد.

از سوی دیگر باید این نکته را مورد توجه قرار داد که مجتمع های پتروشیمی باید کیفیت محصولات خود را بیش از پیش ارتقا دهند و با تغییر معیارها و افزایش سطح کیفی تولیدات، افزون بر تامین نیاز داخل می توانند در بسیاری از بازارهای بین المللی حضوری گسترده تر داشته باشند.

سطح کیفی محصولات تولیدی مجتمع های پتروشیمی ایران بسیار مطلوب است اما برای حضور در بازارهای بین المللی و منطقه ای لازم است شرکت های پتروشیمی کیفیت فرآورده های خود را به بالاترین استاندارد های روز جهان برسانند و با نگرشی جهانی اقدام به تولید محصول کنند.

 وضعیت تولید و صادرات در سال 1394 چگونه بود؟

در سال گذشته بیش از ٤٦,٤ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در ایران تولید شد که این مقدار تولید٨٠ درصد از ظرفیت اسمی صنعت پتروشیمی را شامل می شود و نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از صد درصد افزایش داشته است. از این میزان تولید، ١٨,١ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی ایران از طریق یک هزار و ١٧٦ کشتی به بازارهای جهانی صادر شد.

همچنین ١٤,٩٥ میلیون تن محصول به فروش داخلی اختصاص یافت که در بخش داخلی کاهش ١٠ درصدی و در بخش صادرات افزایش ٢٣ درصدی را نسبت به سال 1393 شاهد بودیم.

در سال 1394 با توجه به روند بهبود تامین خوراک در صنعت پتروشیمی، ١٥ مجتمع تولیدی رکورد تولید خود را نسبت به سال 1393 شکسته اند، به طوری که این مجتمع ها ٩٠ درصد از نظر تناژ بیشتر تولید کرده اند.
ایران در سال گذشته محصولاتی مانند اتیلن، آمونیاک، اوره، متانول، پلی اتیلن، پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین را به ترتیب با ظرفیت ٧٧، ٨٢، ٩٢،‌ ٩٩، ٩٤ ، ٩٩ و ٩١ درصد ظرفیت اسمی تولید کرده است که این میزان تولید در بیشتر این محصولات بالاتر از میانگین ظرفیت تولید در دنیا بوده است.



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی