96

کنفرانسی علمی برای بررشی چالش های محیط زیستی پتروشیمی

کنفرانسی علمی برای بررشی چالش های محیط زیستی پتروشیمی
(جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

تبیین عملکرد مطلوب صنعت پتروشیمی نسبت به صنایع دیگراز نظرزیست محیطی از محورهای اصلی پنل تخصصی تاثیر صنایع پتروشیمی بر محیط زیست دردومین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار که بیست و نهم دی ماه امسال با مشارکت مطلوب فعالان صنعت پتروشیمی کشورمان برگزار شد بود.

یکی از  چالش های مجتمع های پتروشیمی درسالیان گذشته مشکل تولید گازهای گلخانه ای و پساب های صنعتی بوده است که موجب آلودگی محیط زیست و خسارت به منابع طبیعی می شد اما اکنون با استفاده از فناوری های نوین و نیزروش های جدید کاربردی شاهد هستیم که روند آلایندگی ها درمسیر کاهش قرار گرفته است و صنعت پتروشیمی درحفظ محیط زیست صنعتی پیشرواست.

در این راستا طرح های گسترده ای برای کاهش و کنترل فرایند ای ناسازگار با محیط زیست در دنیا اجرایی شده است و فعالان محیط زیست به همراه نهادهای تاثیرگذار کنفرانس ها و همایش هایی برای آگاهی بخشی بیشتر و ارائه پژوهش های جدید برای توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی برگزار می کنند ، دراین نشست ها پژوهش ها و مقالاتی ارائه می شود که می تواند به مسئولان و نهادهای قانونگذار برای یافتن راه حل رفع مشکل زیست محیطی واحدهای پتروشیمی کمک کند و می توان انتظار داشت که دولت ها برای رفع این مشکل به پژوهشگران و محققان نیاز داشته و خروجی محتوایی این همایش ها موجب رشد طرح های کنترل محیط زیست باشد.

کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار

شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان نهاد تاثیر گذاردرصنعت پتروشیمی با همکاری دانشگاه امیرکبیر کنفرانسی را تحت عنوان مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایداردردو دوره برگزار کرده است که دومین دوره آن چندی پیش در دانشکده شیمی دانشگاه امیر کبیربرگزار شد و علاوه بر مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ،مرضیه ابتکار معاون ردیس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست و نیز سورنا ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری نیز در این کنفرانس حضور داشتند که همگان برگزاری این همایش ها را برای کنترل آلاینده های محیط زیستی صنعت پتروشیمی مثبت ارزیابی کردند.

معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست در این کنفرانس از بنیان های پژوهشی و سیاستگذار خواست تا برای راهکارهای محیط زیستی در صنعت به مسائل اجتماعی هم توجه شود و خاطر نشان کرد که استفاده از تکنولوژی های سبزدر برنامه های دولت یازدهم قرار داده شده و دراین راه مسیرخوبی برای کاهش آلودگی هوا در پیش گرفته است .

اقدام های قانونی

امروزه افزون بر کشورهای توسعه یاقته در دنیا، فعالان صنعت پتروشیمی در ایران نیز با مشکل آلایندگی واحدهای پتروشیمی به عنوان یک مساله مهم روبرو هستند وبراساس قانون های موجود و دستورالعمل های ابلاغی، واحدهای تولیدی دراین صنعت موظف شده اند تا از تمام توان خود برای رعایت HSE و حفظ محیط زیست استفاده کنند .

شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک نهاد سیاستگذار و کنترل کننده امور صنعت پتروشیمی در دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار، ایجاد شرایط مناسب تولید بر اساس اقتصاد مقاومتی و همچنین ایجاد واحدهای ایمن از منظر محیط زیستی را بصورت جدی پیگیری می کنند و برای تامین این شرایط، برنامه هایی را تدوین کرده و اقداماتی را نیز انجام داده اند.

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی معتقد است: حمایت از محیط زیست و توسعه پایدار از اولویت های اصلی و ضروری صنعت پتروشیمی است؛ البته در حال حاضر شرکت های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده، ولی پایش های لازم از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه دارد و صنعت پتروشیمی هم دودکش و هم پساب دارد.

 

کنفرانسی مقاله محور

در کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدارعلاوه بر تشریح چالش های زیست محیطی و آلایندگی صنعت پتروشیمی بخشی نیز به ارائه مقالات و پژوهش های اساتید و دانشجویان  و همچنین فعالان محیط زیستی خارجی اختصاص داشت تا در قالب مقالات خود نه تنها وضعیت فعلی جامعه و دنیا را از منظر میزان الایندگی صنعت تشریح کنند بلکه راهکارهایی اجرا شده در دنیا و راهکارهای علمی تجاری نشده را برای متولیان امر در سازمان محیط زیست و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تبیین کنند عمده ترین هدف مقالات راهبردی برای رفع معضل آلودگی واحدهای تولیدی صنعت پتروشیمی در ایران بوده است.

نرگس فلاح دبیر دومین همایش ملی مهندسی و تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار در مورد میزان مقالات راه یافته به این کنفرانس گفت: به طور مجموع 300  مقاله به این همایش ارسال شده بود که از این تعداد 100 مقاله برای ارائه شفاهی و پوستر در 4 محور اصلی همایش یعنی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی در ایران، محصولات سبز و فرآیندهای پایدار در صنعت پتروشیمی، بهینه سازی فرآیندها در صنعت پتروشیمی و اثرات صنعت پتروشیمی بر محیط زیست انتخاب شده است.

پنل هایی کاربردی

در این کنفرانس دوروزه دو پنل با حضور نمایندگانی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان محیط زیست و نیز عضو کمیسیون انرژی نمجلس شورای اسلامی برگزار شد که عنوان پنل روز اول توسعه پایدار پتروشیمی ایران و پنل روز دوم با عنوان تأثیرات صنعت پتروشیمی بر محیط زیست بود.

عمده ترین دستاورد پنل های کاربردی دومین کنفرانس مهندسی و تکنولوژی های سبز برای آینده پایدار این بود که با وجود مشکلات آلایندگی صنعت پتروشیمی بر محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی نسبت به صنایع دیگر از لحاظ محیط زیستی بهتر عمل کرده است.  با توجه به رویکرد مجموعه اجرایی و تصمیم گیری در سطح کلان کشور و در برنامه ششم توسعه کشور که اقتصاد کم کربن را در اولویت قرار داده و اهداف محیط زیستی در طرح های خرد و کلان در نظر گرفته شده است می توان به کاهش آلایندگی این صنعت در آینده نزدیک امیدوار بود.

کارشناسان اعتقاد دارند که امروزآمایش سرزمین و ارزیابی راهبردی، تقویت مدیریت HSE و ... می تواند به ما قدرت کنترل صنعت را بدهد و نقاط ضعف خود را  باید درتمام بخش ها با هدف صیانت از محیط زیست مشخص کنیم و بر اساس راهبرد های برنامه ریزی شده حرکت کرده و با یکدلی و تعامل گام برداریم و در این راستا، قوانین حفاظت از محیط زیست ما را به سمت آینده ای پایدار هدایت می‌کند.

راهکار کاهش پساب های صنعتی

حذف فلزات سنگین از آب و پساب یکی ازجذابترین کاربردهای تکنولوژی های سبز از موضوعات عنوان شده در مقالات ارائه شده کنفرانس بود.  MOF های متخلخل در جذب فلزات سنگین مانند مس، روی، جیوه، کروم، کادمیم، سرب و غیره به طور منحصر به فرد نقش امیدوارکننده ای در کاهش الایندگی پساب های صنعتی بازی می کنند. حضور فلزات سنگین حتی در مقادیر بسیار کم، هم برای پوشش گیاهی و هم جانوری سمی و مضر است.

در این مقاله عنوان شده بود که روشهای مختلفی برای حذف فلزات سنگین و خارج نمودن آنها از محیط از جمله پساب های صنعتی و بویژه صنایع پتروشیمی وجود دارد که به دو گروه کلی روشهای شیمیایی و بیولوژیکی تقسیم می گردد. روش های شیمیایی از جمله ترسیب شیمیایی، انعقاد، تبادل یون، روش های الکترولیتی، روش جذب سطحی، روش اسمز معکوس، روش الکترودیالیز، تبخیر غلظتی، استخراج با حالل، روش های غشائی، فرایند تفکیک پیوسته و روش های بیولوژیکی مانند حذف به کمک میکروب ها و استفاده از گیاهان آبزی است.

همچنین این مقاله تکنیک جذب را در کاهش آلودگی پسابهای صنعتی پتروشیمی را به دلیل هزینه کم، گستردگی کاربرد، طراحی ساده، عملکرد آسان، محصولات جانبی کم خطر و بازیابی آسان مواد جذب شونده نسبت به سایر روشها بسیار مناسب می داند. یکی از مواد جاذب چارچوب های آلی-فلزی (ماف) است که در جذب گازهایی مانند جذب H2 ، N2 ،CO ، CO2 ،N2O ،CH4 ،اتیلن، اتان و نرمال بوتان استفاده شده اند و پژوهش های نوین به دنبال تولید جاذب هایی برای جذب آلودگی های آبی است و این اقدام می تواند منجر به برداشت محصولاتی از پساب های صنعتی شود که خود نیز به چرخه صنعت وارد شده و در صنایع مرتبط استفاده شود.

شیوه ذخیره سازی دی اکسیدکربن حاصل از احتراق

ترکیبات آلی فرار از انواع آلاینده های هوا است که از شیوه های مختلف فیزیکی، شیمیایی و زیستی برای حذف آنها استفاده می شود. این در حالی است که روشهای فیزیکی و شیمیایی، به هزینه های بالا و تجهیزات پیچیده نیاز دارند و آلاینده را از فازی به فاز دیگر منتقل نموده و پسماند خطرناک دیگری تولید می کنند. در مقابل، شیوه های تصفیه زیستی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و آلاینده را حذف و به مواد بی ضرری چون دی اکسیدکربن و آب تبدیل می کنند.

بر اساس نظریه ی آژانس بین المللی انرژی20 درصد از کل انتشار CO2در سال 2050 از طریق CCS  جداسازی و حذف گاز دی اکسید کربن و ممانعت از ورود آن به اتمسفر کنترل خواهد شد. بسیاری از مطالعات و تحقیقات فعلی به حذف CO2  از منابع ساکن تولید نیرو اختصاص دارد و این در حالی است که بیشترین عامل تولید گاز گلخانه ای CO2 یعنی 47 درصد به اتمسفر، ناشی از فعالیتهای انسانی است.

در مقاله ارائه شده در کنفرانس مهندسی و تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار در مورد کاهش آلایندگی گازهای گلخانه ای سیستم کوپلینگ حرارتی معرفی شد. با استفاده از سیستم کوپلینگ حرارتی در بخش صنایع می توان با حذف پیش گرم کنهای خوراک شرایط عملیاتی را کنترل و در هزینه و انرژی صرفه جویی کرد. دیگر مزایای استفاده از چرخه ی احتراق شیمیایی این است که این تکنولوژی قابلیت ذخیره سازی ذاتی گاز گلخانه ای دی اکسید کربن حاصل از احتراق در فلرها را دارد و از ورود آن به اتمسفر جلوگیری می کند. این کربن دی اکسید در صنایع نفت و پتروشیمی مورداستفاده قرار می گیرد. وخت مورد استفاده در چرخه ی احتراق شیمیایی که اغلب متان می باشد و بازده احتراق آن بالای 95 درصد ودراین پژوهش 99 درصد بوده است.

نرگس فلاح دبیر دومین همایش ملی مهندسی و تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار گفت: نخستین همایش ملی مهندسی تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار سال گذشته با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد و دومین دوره این همایش با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سازمان محیط زیست ومعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با محور توسعه پایدار صنعت پتروشیمی در ایران، محصولات سبز و فرآیندهای پایدار در صنعت پتروشیمی، بهینه سازی فرآیندها در صنعت پتروشیمی و اثرات صنعت پتروشیمی بر محیط زیست برگزار شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این کنفرانس امیدوار است که برای مشکلات مطرح شده راهکارهای مناسب پیدا شود و فعالان صنعت پتروشیمی با همفکری سازمان محیط زیست، دانشگاه، صنعت پتروشیمی راهکارهای بهتری برای کنترل آلودگی های محیط زیست ایجاد کنند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی