96

سناریوهای رشد صنعت پتروشیمی جهان- قسمت دوم/ انتقال صنعت پتروشیمی از غرب کانال سوئز به شرق کانال سوئز

سناریوهای رشد صنعت پتروشیمی جهان- قسمت دوم/ انتقال صنعت پتروشیمی از غرب کانال سوئز به شرق کانال سوئز
(جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

در دوره زمانی بین سال های 1990-1950 کشورهای منطقه غرب کانال سوئز(WOS) ، به عنوان مثال ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی، صنعت پلیمر را تحت سلطه خود درآورده بودند.

تقاضا برای فرآورده های پتروشیمی که رابطه مثبت قوی با رشد اقتصادی و مصرف پلیمرها دارد، به دلیل عملکرد اقتصادی مثبت کشورهای مذکور در غرب کانال سوئز به سرعت رشد کرد.

نمودار 1- سهم کشورهای شرق کانال سوئز از ظرفیت جهانی تولید اتیلن

نمودار 1

منبع: CMAI

اگرچه در نتیجه رشد پایدار کشورهای غرب کانال سوئز در 4 دهه گذشته، مصرف انواع پلیمرها در این کشورها در اواخر دهه 1980 به حد اشباع رسید و این امر باعث شد که صنعت پتروشیمی در این منطقه به رشد بالقوه خود دست نیابد. به دلیل بلوغ صنعت پتروشیمی در کشورهای غرب کانال سوئز، این صنعت در شرق کانال سوئزشامل کشورهای آسیایی و خاورمیانه شروع به کار کرده است. اختلاف عمده میزان مصرف فرآورده های پتروشیمی در غرب کانال سوئز، جایی که صنعت در طول 4 دهه گذشته به سرعت رشد کرده است، و شرق کانال سوئز، جایی که این صنعت تازه متولد شده است، باعث انتقال صنعت پتروشیمی از غرب به شرق کانال سوئز شده است.

نمودار 2- جریان انتقال فرآورده های پتروشیمی


نمودار 2

منبع: CMAI

جدول 1 اطلاعات مربوط به ساخت کراکرهای جدید در سطح جهان در دوره زمانی بین سال های 2012 و 2016 را نشان می دهد.

 

جدول 1- ساخت کراکرهای جدید در سطح جهان بین سال های 2012 و 2016

جدول1

جدول

 

توسعه های فوق در کشورهای شرق کانال سوئز آغاز شده است، کشورهایی که نه تنها مصرف کننده های کلیدی پلیمر هستند بلکه تولیدکننده این مواد نیز هستند. در مورد اتیلن ماده اصلی ساخت پلیمرها- سهم کشورهای شرق کانال سوئز در ظرفیت جهانی تولید اتیلن از 24 درصد در سال 1990 به 38 درصد در سال 2004 رسید و رشد آن ادامه یافت تا جایی که در سال 2010 به 48 درصد رسید؛ که این امر به نوبه خود حاکی از افزایش اهمیت کشورهای شرق کانال سوئز در صنعت جهانی پتروشیمی است.

نمودار 3- سهم مناطق مختلف در تولید جهانی پلیمرها

نمودار 3


تجارت جهانی فرآورده های پتروشیمی

تجارت همچنان یک بخش مهم از توازن عرضه و تقاضای فرآورده های پتروشیمی در بازارهای جهانی است، زیرا تقریبا اندکی بیشتر از یک سوم کل تولید جهان خارج از مبدا تولید این محصولات مصرف می شود. از سال 2009 تا کنون منطقه خاورمیانه رتبه اول خالص صادرات درجات مختلف پلی اتیلن (پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین) را به خود اختصاص داده است و از اواخر سال 2010، اروپای غربی را به عنوان بزرگترین صادرکننده پلی پروپیلن منطقه پشت سر گذاشته است. جداول 4-2 تجارت منطقه ای پلی اتیلن، پلی پروپیلن و PVC را نشان می دهد.

جدول 2

جدول 3

جدول 4

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی