بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

بررسی هفتگی «نیپنا» از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه
(شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۳:۱۰

بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد که از میان 33 سهم مرتبط با پتروشیمی، 27 سهم در مجموع این هفته روندی مثبت داشتند و با افزایش قیمت روبرو شدند، و تنها 6 سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.

به گزارش نیپنا ، بازار سرمایه در اولین هفته کاری دومین ماه سال (1 – 5 اردیبهشت ماه) ، یکبار دیگر جان تازه ای گرفت و روزهای خوبی را پشت سر گذاشت.

شاخص کل بورس که در آغاز معاملات روز شنبه روی عدد دو میلیون و 208 هزار واحد قرار داشت، پس از پنج روز کاری یک کانال بالا رفت و در پایان معاملات چهارشنبه به عدد دو میلیون و 304 هزار واحد رسید که به این ترتیب باید گفت که سهامداران به طور میانگین در این هفته 4.3 درصد سود را تجربه کردند.

بررسی سهام پتروشیمی ها نشان می دهد که همان طور که انتظار می رود نمادهای این گروه نیز در این چنین وضعیتی از وضعیت کلی بازار تبعیت می کنند. از میان 33 سهم مرتبط با پتروشیمی، 27 سهم در مجموع این هفته روندی مثبت داشتند و با افزایش قیمت روبرو شدند، و تنها 6 سهم نیز کاهش قیمت را تجربه کردند.

بیشترین سود

از میان 27 سهم با روند قیمتی مثبت طی این هفته، پتروشیمی بوعلی (بوعلی) که در طول یک سال گذشته یکی از سهم های پرسود و پرطرفدار بورس بود، توانست بعد از چند هفته توانست دوباره در صدر جدول پربازده ها قرار بگیرد.

سود نزدیک به 14 درصدی این سهم در طول یک هفته مطمئنا برای سهامداران بسیار شیرین و ارزشمند بود. پس از آن پتروشیمی ارومیه (شاروم) قرار داشت که بعد از اینکه در طول هفته های گذشته زیانده بود، این هفته با سوددهی بالای 10 درصد کمی از زیان هفته های قبل را جبران کرد.

این وضعیتی بود که انتظار آن می رفت، چون در روز چهارشنبه هفته ماقبل آن برای این سهم صف خربد تشکیل شده بود.

پتروشیمی فارابی (شفارا) که چند هفته ای است در جدول پربازده ها جاخوش کرده، این هفته هم با بیش از 10 درصد سود در رده سوم این جدول قرار گرفت.

با این حال وضعیت شفارا در روز چهارشنبه نشان می دهد که به احتمال بالا، این روند در هفته آینده می شکند و این سهم پرسود دچار اصلاح قیمت خواهد شد.

پنج سهم پربازده در این هفته به ترتیب عبارتند از :

نماد

درصد سود

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

بوعلی

13.8

69690

79300

-

شاروم

10.7

12060

13350

-

شفارا

10.1

6610

7280

-

شخارک

8.4

49500

53660

-

نوری

7.8

174330

187950

-

 

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد طی این هفته 6 سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند. در این میان 5 سهم کاهش قیمتی کمتر از 5 درصد داشتند و یک سهم نیز کاهش قیمت بالاتر از 5 درصد داشت.

پتروشیمی گلستان (شستان) کاهش قیمت داشته است و در این هفته نیز تنها سهمی بود که بیش از 5 درصد کاهش قیمت داشت و بر همین مبنا هم در صدر جدول زیانده ها قرار گرفت.

آریا ساسول (آریا) هم که به تازکی مجمع خود را برگزار و تقسیم سود کرده، دچار کاهش قیمت بود؛ اما به جز این سهم بقیه سهم های پتروشیمی با کاهش قیمت مربوط به پتروشیمی های نیمه تمام و افتتاح نشده بود.

پنج سهم با بیشترین کاهش قیمت طی این هفته به ترتیب عبارت است از:

نماد

درصد زیان

قیمت ابتدای هفته

قیمت پایانی

وضعیت نهایی

شستان

7.7

4337

4001

-

آریا

2.1

88150

86300

-

جهرم

1.3

829

818

-

فسا

1.3

836

825

-

داراب

0.7

866

860

-

 

چشم انداز هفته آینده

عموم کارشناسان همچنان افزایش قیمت ها و در نتیجه ان افزایش شاخص را در این هفته پیش بینی می کنند. کاهش قیمت ارز و طلا هم موضوعی است که می تواند به سرعت گرفتن این روند کمک کند.

نکته مهم تر در این زمینه قانونی است که هفته گذشته در مجلس تصویب شد. با تصویب این قانون در مجلس ، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

نمایندگان مجلس در جلسه روز سه‌شنبه در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی ماده ۱۲ این طرح را اصلاح کردند.

تبصره هفتم از ماده 12، باعث تفاوت تاثیر این قانون بر بازار سرمایه نسبت به بازار دیگر کلاس‌های دارایی خواهد شد. طبق این تبصره، عایدی سرمایه حاصل از انتقال اوراق بهادار یا کالای مورد معامله در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، از قبیل صندوق‌های کالایی، صندوق‌های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مالیات موضوع این فصل نمی‌شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی