برای دستیابی به این اهداف فناوریهای روز دنیا در راستای نقشه راه از پیش تعیین شده این هلدینگ مورد استفاده قرار میگیرند.
استراتژی اصلی این هلدینگ یک استراتژی «برد-برد» است که کسب منفعت سهامداران را در بازههای زمانی مختلف تضمین مینماید. نیروی محرکه اصلی این هلدینگ برآورده کردن تقاضای بازارهای داخلی و جهانی با عرضه محصولات و خدمات با کیفیت است، به نحوی که این هلدینگ بتواند به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت پتروشیمی جهان شناخته شود.
تاریخچه هلدینگ ای.چم
تاریخچه صنعت پتروشیمی در مصر، در واقع به مصر باستان باز میگردد. محصولاتی که امروزه ما آنها را با نامهای اتیلن و پلیاتیلن میشناسیم، برای اولین در مصر باستان تولید شدند. دانشمندان مصر باستان دربافته بودند که اگر به میوه خام انجیر گاز تزریق شود زودتر میرسد و این پروسه گاز اتیلن تولید میکرد و به این ترتیب گاز اتیلن به صورت ارگانیک در کارخانههای مصری تولید میشد.
در سال 1872 اولین ماده شیمیایی تولید شده از نفت، دوده صنعتی، از طریق سوزاندن گاز طبیعی در هوا به دست آمده بود. دوده صنعتی نیز در ابتدا برای تولید لاستیک مصنوعی مورد استفاده قرار گرفت. صنعت پتروشیمی در مصر در اواسط دهه 1940 با تاسیس کارخانه تولید پلاستیک الهلیا آغاز به کار کرد. از اوایل دهه 1950 تولید کود شیمیایی با استفاده از پسماند آمونیاک در آتاکا شروع شد.
در دهه 1980 صنعت پتروشیمی مصر با تاسیس شرکت پتروشیمی مصر[1] در آمریا-الکساندریا وارد عصر جدیدی شد. مالک این شرکت شرکت ملی نفت مصر[2] بود. شرکت EPCبا ظرفیت تولید سالانه 80 هزار تن پلیوینیل کلراید آغاز به کار کرد. این شرکت در واقع قلب صنعت پتروشیمی مصر بود.
در دهه 1990 این صنعت با تاسیس شرکت پتروشیمی سیدی کریر[3] پیشرفت بسیاری کرد؛ این شرکت اتیلن و پلیاتیلن تولید میکرد و ظرفیت تولید اتیلن آن 225 هزار تن در سال بود.
پس از بازسازی ساختار بخش نفت مصر در سال 2000، هلدینگ ای.چم تاسیس شد تا بر اساس سند چشمانداز 20 ساله آن، 14 مجتمع پتروشیمی (شامل 24 کارخانه و 50 واحد تولیدی) را راهاندازی کند. میزان کل سرمایه اولیه این شرکت در حدود 20 میلیارد دلار آمریکا بود و هدف از تاسیس آن افزایش ارزش افزوده منابع طبیعی مصر بود. از زمان تاسیس هلدینگ ای.چم[4] در سال 2002 با بکارگیری یک روش کاملا علمی در جهت برنامه تعیین شده حرکت کرده است.
نقشه راه هلدینگ پتروشیمی ای.چم
نقشه راه هلدینگ پتروشیمی ای.چم، چشمانداز این هلدینگ را در طول 20 سال از زمان تاسیس آن ارائه میدهد و هدف آن تقویت صنعت پتروشیمی مصر به نحوی است که قدرت رقابتپذیری بالایی در بازار بینالمللی داشته باشد. به منظور تدوین این چشمانداز موارد زیر مدنظر قرار گرفتهاند:
· بازارهای بینالمللی پتروشیمی،
· بازارهای داخلی پتروشیمی،
· در دسترس بودن خوراک؛ گاز و مواد حاصل از پالایش نفت،
· موضوعات مربوط به ادغام،
· وضعیت موجود صنعت پتروشیمی این کشور،
· تامین مالی، مشارکت خارجیان و موضوعات مربوط به تکنولوژی،
· پیادهسازی و اجرا.
نکات کلیدی چشمانداز این هلدینگ عبارتند از:
· این هلدینگ شامل 14 مجتمع (24 پروژه و 50 واحد تولیدی) میشود.
· سرمایه اولیه مورد نیاز آن 20 میلیارد دلار آمریکا بود.
· این هلدینگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از 100 هزار شغل جدید ایجاد خواهد کرد.
· این هلدینگ سالانه بیش از 15 میلیون تن محصول تولید خواهد کرد که ارزش آن بالغ بر 15 میلیارد دلار آمریکا خواهد بود.
· باعث کاهش چشمگیر واردات و افزایش صادرات خواهد شد.
تکنولوژیهای مورد استفاده در هلدینگ ای.چم
هلدینگ ای.چم تحت لیسانس شرکتهای معتبر دنیا است و به همین دلیل همواره به آخرین فناوریهای روز دسترسی دارد. برخی از فناوریها عبارتند از:
· فناوری بی. اف گودریچ[1] برای تولید پلیوینیل کلراید،
· فناوری یو. او. پی[2] برای تولید الکیل بنزن خطی،
· فناوری یوده جی. ام. بی. اچ[3] برای تولید آمونیاک،
· فناوری جانسون ماتی/ دیوی[4] برای تولید متانول،
· فناوری باسل اسفریپول[5] برای تولید پلیپروپیلن،
· فناوریهای اینِ اوس[6] برای تولید پلیاستایرن،
· فناوری بولِر[7] برای تولید بطری درجه پلیاستر،
· فناوریهای یونیویشن/اینِ اوس[8] برای تولید پلیاتیلن.
استراتژی سرمایهگذاری در هلدینگ ای.چم
هلدینگ ای.چم استراتژیهای سرمایهگذاری خود را به نحوی تنظیم میکند که بتواند پروژههای سرمایهگذاری در صنعت پتروشیمی را طبق نقشه راه بیست ساله خود جلو ببرد. همچنین این هلدینگ در صدد است تا این استراتژیها را در جهت تبدیل منابع ملی به ارزش افزوده اقتصادی تدوین کرده و در این راستا به سرمایهگذاران نیز منافع پایداری برساند. استراتژی سرمایهگذاری این هلدینگ در نمودار 1 نمایش داده شده است.
همچنین هلدینگ ای.چم در حوزههای مختلفی در سطح بینالمللی قدرت رقابتپذیری دارد که خلاصه این حوزهها در نمودار 2 نشان داده شده است.
![نمودار 1](/nipna_content/media/image/2016/07/20288_orig.jpg)
عوامل مهم در نظر گرفته شده در مدل کسب و کار هلدینگ ای.چم
· طرح موضوع ارزش افزوده
· تولید محصولات جانشین واردات به منظور افزایش صادرات
· ساختار زنجیره ارزش
· تولید درآمد و حاشیه سود
· جایگاه در شبکه تولید ارزش
· استراتژی رقابتی
هلدینگ ای.چم به منظور اجرای مدل کسب و کار خود فرآیندی را سپری کرده است که نکات کلیدی آن را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
1. مطالعات پیش امکانسنجی و امکانسنجی
2. انتخاب شرکای خارجی
3. تشکیل کمیته راهبردی
4. تشکیل شرکت اجرایی برای انجام پروژهها
5. مطالعه امکانسنجی با جزییات کامل قابل پذیرش در بانکها
6. مشارکت و تسهیل دسترسی به خوراک و انجام تعهدات مورد نیاز
7. منابع متنوع برای تامین مالی پروژهها
8. مشارکت در بازار سهام
9. بکارگیری استراتژی خروج سودآور
مدل کسب و کار هلدینگ ای.چم را میتوان در نمودار 3 مشاهده کرد
زیربخشها و شرکای هلدینگ ای. چم
1. بخش نفت · شرکت ملی نفت مصر (EGPC)،
· هلدینگ گاز طبیعی مصر [1](EGAS)،
· شرکت گاز طبیعی مصر [2](GASCO)،
· شرکت پروژههای نفتی و مشاورههای فنی [3](PETROJET)،
· شرکت مهندسی نفت و صنایع پالایشی (ENPPI)[4].
2.
سرمایهگذاران خارجی · متانکس[1]،
· آگریوم[2]،
· شرکت سرمایهگذاری نفت عرب [3](APICORP)،
· یونیچما: شرکت سلطنتی تولید مواد شیمیایی[4]،
· شرکت نفت و چای دانسری[5]،
· هلدینگ دایسا[6]،
· شرکت سرمایهگذاری عرب[7]،
· شرکت اموال الخلیج[8]،
· بیرلا[9].
3. شرکتهای بخش خصوصی مصر
شرکت نساجی شرق(OW)،
شرکت پتروشیمی شرق (OPC).
[3]Arab Petroleum Investments Corporation
[4]Unichema: Royal Chemicals Company
[5]Dhunseri Petrochem and Tea Ltd
[6]Dysa Holding Company Ltd
[7]The Arab Investment Company
[8]Amwal AL-Khaleej Company
[1]The Egyptian Natural Gas Holding Company
[2]The Egyptian Natural Gas Company
[3]The Petroleum Projects and Technical Consultations Company
[4]Engineering for Petroleum & Process industries
[1]Egyptian Petrochemical Company (EPC)
[2]Egyptian General Petroleum Corporation (EGPC)
[3]Sidi Kerir Petrochemicals Company (SIDPEC)
[4]Egyptian Petrochemicals Holding Company (ECHEM)