به گزارش خبرنگار نیپنا، مهدی شریفی نیک نفس مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی عصر دیروز پنج شنبه (29مهرماه) در مراسم روز صنعت پتروشیمی ایران در حاشیه (K) دوسلدورف آلمان ضمن معرفی توانمندی های شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت های وابسته به آن، خدماتی که این شرکت می تواند در زمینه حمل و نقل، سرمایه گذاری، بسته بندی و صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بازار های بین المللی ارائه کند را عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد گذشته این شرکت گفت: شرکت بازرگانی پتروشیمی بیش از 25 سال محصولات صنعت پتروشیمی ایران را به بازار های بین المللی معرفی کرده و یکی از بزرگترین شرکت های خاورمیانه است که در زمینه فروش محصولات به بازارهای داخلی و بین المللی فعالیت می کند این شرکت در سال 2010 مطابق با بخشنامه خصوصی سازی 52 درصد از سهام خود را به شرکت سرمایه گذاری ایران واگذار کرد و بصورت رسمی فعالیت های تجاری و مالی خود را آغاز کرد.
وی افزود: بعد از خصوصی سازی 45 درصد از سهام این شرکت در اختیار PGPIC بزرگترین هلدینگ پتروشیمی ایران انتقال یافت که 42 درصد یعنی معادل 60 میلیون تن در سال ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران را در اختیار دارد.
نیک نفس جایگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی در صنعت پتروشیمی ایران در سال 2015 را اینگونه تشریح کرد: در حدود 25 درصد از مجموع صادرات صنعت پتروشیمی ایران به ارزش 30 درصد توسط این شرکت انجام شده است. شرکت بازرگانی پتروشیمی نه تنها برترین صادر کننده ملی از میان 5 صادرکننده برتر داخلی بوده است بلکه به عنوان برترین صادر کننده تولیدات پتروشیمی و مهمترین صادرکننده آروماتیک ها در حدود یک میلیون تن و گاز مایع در حدود 2 میلیون تن و پلیمرها در حدود 0.6 میلیون تن را در کارنامه خود دارد، حدود 30 در صد از صادرات پلی اتیلن ایران به چین از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی صورت گرفته است.
مدیر عامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری هایی نیز انجام داده است که شامل سرمایه گذاری 18 درصدی در توسعه صادرات محصولات نفتی ایران، 10 درصد سرمایه گذاری در بانک نفت، 8.3 درصد سرمایه گذاری در شرکت توسعه اقتصادی آریان، 5 درصد در توسعه موسسه اعتباری، 0.3 درصد نیز در بورس انرژی ایران بوده است. این شرکت در حدود 16.8 درصد برای تولید آمونیاک و اوره گرانول در مجتمع پردیس و در تولید HDPE و LDPE و LLDPE در طرحهای جهرم و فاسا و داراب نیز سرمایه گذاری کرده است.
نیک نفس در مورد جایگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی در اروپا در سال 2015 خاطر نشان کرد: با توجه به تحریم ها خیلی حضور قابل توجه ای در سال 2015 نداشتیم اما با این وجود میزان صادرات محصولات پتروشیمی در این سال در حدود 16 هزار تن به ارزش 5.5 میلیون دلار به بازارهای اروپایی بوده که مهمترین این محصولات به ترتیب شامل کاستیک سودا، PET، SBR و ایزوسیانات بوده است. وی ادامه داد: عمده ترین بازارهای عرضه محصولات این شرکت در اروپا کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان و رومانی بوده است. این شرکت 20 انبار ذخیره کالا در چین، 2 انبار در ویتنام، 2 انبار در امارات متحده عربی و یک انبار در هندوستان دارد تا هرچه سریعتر کالای مورد نیاز مشتریان را در اختیارشان قرار دهد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی در مورد چشم انداز شرکت بازرگانی پتروشیمی خاطر نشان کرد: آمادگی داریم تا در کشورهایی مانند بریتانیا و آلمان وهمچنین تمام کشورهای اروپایی محصولات پتروشیمی را عرضه کرده و با شرکت های داخلی و خارجی همکاری مشترک داشته باشیم همچنین توسعه تجارت محصولات معدنی مانند تولیدات نفتی، مس، آهن و زغال سنگ و غیره..، همکاری در طرح های مشارکتی و سرمایه گذاری، ارائه خدمات در بازار تجارت ایران شامل بازاریابی طرح ها ، ارائه خدمات به همراهان تجاری برای دستیابی به مجوزهای لازم، سرمایه گذاری در زنجیره تجارت در بازارهای داخلی و بین المللی، مشاوره برای یافتن فرصت های جدید صادراتی، صادرات محصولات نهایی صنایع پایین دست پتروشیمی، توسعه لجستیک از دیگر اقداماتی است که می توانیم به مشتریان خود ارائه کنیم.