به گزارش نیپنا به نقل از پایگاه خبری آیسیآیاس، تنگناها همچنان سبب اختلال در تولید مواد شیمیایی در اروپا میشوند و بسیاری از منابع از کمبود رانندگان کامیون در ماههای تابستان بهعنوان عامل اصلی اختلال در زنجیرههای تأمین یاد میکنند و این شرایط را فاجعهبار میدانند، با این حال، کمبود رانندگان تنها موضوعی نیست که بر این بخش تأثیر میگذارد.
لجستیک ازسوی فعالان بازار در صنعت پتروشیمی اروپا بسیار اسفبار توصیف شده است و چشماندازی برای تغییر در کوتاه مدت وجود ندارد.
یک بازرگان فعال در حوزه پلیاتیلن ترفتالات (PET) گفت: نبود کامیون یک فاجعه است، در فصل تعطیلات رانندگان به خانههایشان رفتهاند، حملونقل همچنان روندی افزایشی دارد و تحویلها مدام لغو و تاریخهای مقرر جابهجا میشوند.
این بازرگان اعلام کرد که اگر روند تقاضا کند بو نبود کمبود کامیون چندان مشکلی ایجاد نمیکرد، اما اکنون بازار با افزایش تقاضا روبهروست، صادقانه بگویم، کمبود کامیون به بحران بدل شده است، من در بازارهای ایالات متحده آمریکا و آسیا فعالیت دارم و هیچگاه بدون دلیلی موجه شاهد چنین شرایطی نبودهام.
وی ادامه داد: وقوع این شرایط ین به دلیل تقاضا نیست، بلکه راننده به اندازه کافی وجود ندارد و محرکهای جدید و بستههای تشویقی شرایط بحران را دوچندان کردهاند.
شرایط حملونقل تنها بر فروش پلیاتیلن ترفتالات تأثیر نمیگذارد، برای نمونه، حملونقل احتمال دارد یکی از بزرگترین عواملی باشد که بر هر دو بازار تکمحموله و قراردادی اکسید پروپیلن (PO) تأثیر میگذارد.
یکی از تولیدکنندگان اکسید پروپیلن در این باره میگوید: شرایط موجود به حملونقل مربوط میشود، ظرفیت اضافهای برای حملونقل وجود ندارد بنابراین حتی اگر مواد لازم را داشته باشیم به سختی گزینهای برای انجام معامله در بازارهای تکمحموله اکسید پروپیلن وجود دارد.
یکی دیگر از تولیدکنندگان هزینههای بالای انرژی را از دیگر دلایل کمبود کامیون برای رانندگانی که خود صاحب ماشین هستند یا بهعنوان پیمانکار کار میکنند، دانست.
وی افزود: لجستیک شرایط بحرانی دارد و رو به تشدید است و دلیلش هزینهها نیست بلکه بدتر شدن وضع خدمات است.
یک منبع دیگر نیز به کمبود هر دو عامل نبود راننده و ظرفیت مازاد اشاره کرد.