به گزارش نیپنا؛ عباس غلامی اظهار کرد: مجموع میزان فروش اعتباری در بورس و همچنین فروش مستقیم درآذر ماه امسال 36درصد (در بورس کالا و انرژی 31درصد) بوده است.
وی گفت: ارزش عرضه محصولات پتروشیمی به صورت اعتباری در بازه زمانی یاده شده، بالغ بر 7.5 هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر استمرار نهضت احیای واحدهای تولیدی، افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ترغیب شرکتهای پتروشیمی به عرضه اعتباری محصولات بر این نوع عرضه تاکید دارد.
غلامی تصریح کرد: اغلب شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی در این راهبرد ملی با هدف تکمیل زنجیره ارزش مشارکت دارند و فعال هستند و در مجموع میزان فروش اعتباری از سوی هلدینگ ها به ترتیب هلدینگ تاپیکو 55 درصد،هلدینگ خلیج فارس 40 درصد،هلدینگ پارسیان 39درصد و هلدینگ شستان 39درصد وهلدینگ باختر نیز 37درصد بوده است، هلدینگ پتروفرهنگ کماکان هیچ گونه فروش اعتباری نداشته است.
به گزارش نیپنا، عملکرد جدول عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در فروردین ماه ۳.۲ همت، در اردیبهشت ماه ۵.۵ همت و همچنین ۵.۸ همت در خردادماه، ۶ همت در تیرماه، ۷ همت در مردادماه، شهریورماه حدود ۶.۲۰۰ همت ، در مهر ماه 7.2 همت ، درآبان ماه 7.1 و در آذرماه 7.5 همت بوده است.
براساس عارضهیابی موانع تولید صنایع تکمیلی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، موضوع تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش یکی از مهمترین چالشهای فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی کشور برای خرید مواد اولیه است.
در نتیجه این راهبرد، حدود 55 هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری به صنایع پاییندست پتروشیمی از فروردین تا پایان آذر ماه 1402 انجام شده است.
فروش اعتباری افزون بر احیای واحدهای صنعتی، سبب شتابدهی توسعه محصولات نهایی، ایجاد حداکثر ارزش افزوده و افزایش اشتغالزایی در کشور شده است.