به گزارش نیپنا، مهندس شعری مقدم افزود: از سال 1362 که وارد سطح مدیریت ارشد شرکت ملی صنایع پتروشیمی شدم، سه بار شاهد تدوین برنامه ریزی استراتژیک در این شرکت بوده ام ، یک بار در دوران سازندگی که در آن زمان بیشتر روی برنامه های توسعه صنعت پتروشیمی تمرکز شده بود ، مرحله بعد در دوران دولت هشتم بود که در آن دوران هم فرایند برنامه ریزی استراتژیک نتوانست تا مرحله تعیین اهداف کمی و کیفی به پیش رود و در مرحله تعیین اهداف کلی متوقف شد و این، اولین باری است که تدوین برنامه استراتژیک تا مرحله نهائی آن در پتروشیمی به پیش رفته است.
وی با بیان اینکه مدل برنامه ریزی استراتژیک که اخیرا در شرکت ملی صنایع پتروشیمی بکار گرفته شده برگرفته از مدلی است که در پتروشیمی بندر امام پیاده شده و موثر بودن خود را به اثبات رسانیده است افزود: در این مدل مشاور نقش مربی و هدایت گروه مدیران ارشد را بر عهده دارد و کلیه اقدامات عملی لازم برای تدوین برنامه ریزی استراتژیک از جمله تعیین چشم انداز، ارزش ها و استراتژی ها، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت و اجرائی را کلا مدیران ارشد انجام می دهند.
وی با بیان اینکه اثر برنامه ریزی استراتژیک وقتی مشاهده خواهد شد که مدیریت ارشد فرصت داشته باشد آنرا اجرا و پس از یک دوره، آنرا ارزیابی و اصلاح نماید افزود: از این اقدامات مهمتر ، تغییر ذهنیت و باورهای مدیران است که امری زمان بر و طولانی است و به سرعت تغییر نمی کند ؛ ضمنا اجرای برنامه های استراتژیک نیاز به زیر ساخت هائی دارد که اگر فراهم نباشد، اجرای موفقیت آمیزی نخواهند داشت. از این رو شاید باید منتظر بمانیم تا شرکت ملی صنایع پتروشیمی خصوصی سازی شود. باشد که مدیران در آن شرایط بتوانند بر نارسائی های موجود که همگی مانع اجرای موفق برنامه ها هستند فائق آیند.